Wednesday, August 10, 2011

Selamatkan Handphone Basah

"Aarrghhhhh... Blackberry aku jatuh longkang... Baru je aku install Maxis Playbook!!"

atau

"Aarrghhhh... Adik aku campak handphone aku ke dalam akuarium. Jahanam sim card Hotlink aku camni."




Itu antara senario2 yang mungkin berlaku dan mungkin juga tidak, sekira nyer handphone korang terjatuh dalam longkang ke, sungai ke atau mana2 tempat yang ada air. So ari ni, aku nak citer pasal tips untuk menyelamatkan handphone korang tuh. Aku tau langkah mudah yang orang selalu buat. Jemur tengah panas kan...

Tapi jemur bawah cahaya matahari kadang2 tak leh pakai gak. Sebab handphone korang akan jadi panas. Mana la tau kot2 benda laen lak yang rosak.

So, teknik terbaru. Gunakan beras. Beras ye. Bukan nasi...

Gunakan silika gel pun bole sebenar nyer. Tapi korang ada cukup silika gel ke untuk benamkan keseluruhan handphone korang? Tak cukup kan... Kalo cukup, dah sah dah. Korang ni memang pengumpul silika gel.




Yang penting sekali, once handphone korang terjatuh dalam air, jangan ON kan handphone korang.

Sebab pe?

Sebab kalo korang on kan jugak, ada possibility untuk short circuit berlaku. Kalo handphone korang terjatuh air tapi still bole berfungsi, aku rasa korang dah tak yah follow tips ni kot. Sebab handphone korang dah memang okay. Definitely.

Untuk teknik menyelamat secara menyeluruh, korang digalakkan untuk tanggalkan bateri, simcard ngan memory card. Lagi cepat nak kering kalo korang keringkan berasingan. Pastu, apa lagi. Korang amek beras kat dapur tuh, korang taburkan kat handphone korang (sekali ngan bateri, sim card ngan memory card) sampai tenggelam.

Lorrhhh... Korang letak dalam bekas laaa... Kalo tak, sampai bila tak tenggelam handphone korang tuh... Biarkan selama 24 jam hingga 48 jam. Pastu, korang bole assemble balik handphone korang. Pastu ON...

Kalo gagal berfungsi gak, itu bermakna korang KENA GANTI handphone korang... Memang dah tak leh pakai tuh.


p/s: jangan gatal2 gi rendam handphone korang lak lepas baca entri aku nih.


Sumber: Yahoo! News


***********************************************************************************



3 sebab untuk beli kereta PROTON baru Raya ini.


***********************************************************************************

3 comments:

stuck said...

guna beras??
seyesly??

ika said...

bagus tips nie!! berkesan kan?

aswadz said...

@stuck: siyes... tp aku x prnh cuba lg ar. x berani. hehehe...

@ika: x sure la berkesan ke tak. tp sbb dah ada post kat yahoo, mesti la berkesan kan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...